Köttfärs- och baconpaj

I'm back again, denna gången med ett eget recept på en enkel paj.



Ca 4 personer.

Tillagningstid:
Pajdeg ca 10 min + 1 tim i kylen, kolla på TV eller hacka grönsaker så länge!
Gräddning 25-35 min

Pajdeg:

3 dl mjöl
125 gr smör
4 msk vatten
salt

Gör pajdegen, lättast är om man har en matberedare att blanda den i. Glöm inte att dela smöret i små bitar om du använder hårt smör.
Låt stå i kylen ca 1 tim.

Fyllning:
Ca 500 gr köttfärs
1 pkt bacon
1 paprika
Ca "7 cm" purjolök
Riven ost

Krydda köttfärs och bacon med:
Salt
Svartpeppar
Vitlökspulver eller färsk vitlök
Citronpeppar

Äggstanning: 
1 dl mjölk
1 ägg
Du kan göra mer äggstanning om du vill, tänk 1 dl mjölk per ägg.
3 msk Créme Fraishe
1-2 msk chunky salsa
0,5 dl matlagningsgrädde

Gör såhär:
Fördela ut pajdegen i en form, tänk på att den ska gå upp en bit över kanten för att inte "glida ner" i formen under tiden du förgräddar den.
Förgrädda ca 10 min.

Under tiden steker du köttfärs och bacon samt hackar grönsaker. 

Lägg fyllningen i formen och täck med den rivna osten.
Häll i äggstanningen.
Grädda i ca 15 min eller tills ytan är gyllenbrun, täck sedan över med folie och grädda ytterligare 10-15 min för att äggstanningen ska tillagas ordentligt.



Hoppas att någon testar den och kan komma med rescensioner! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0